OK
×

FAQ Donatiemodule

Veel gestelde vragen

1. Wordt er geld ingehouden op donaties?
Ja. Standaard geldt dat de diensten van Geef.nl op basis van No Cure No Pay worden aangeboden. Dit betekent dat er geen abonnementskosten voor de standaard diensten worden doorberekend en dat er alleen op online donaties geld ingehouden wordt.

Waarom wordt er geld ingehouden?
Geef.nl maakt gebruik van diverse partners waaronder banken, creditcard maatschappijen, payment service providers etc. Al deze partijen berekenen transactiekosten, percentages etc. door. Zonder inhouding zou het niet mogelijk zijn via Geef.nl aan goede doelen of kennissen te doneren. 

Wat krijgen donateurs, actievoerders en goede doelen hiervoor terug? 
Door gebruik te maken van Geef.nl geldt dat:
  • een particulier of goed doel online donaties kan ontvangen zonder investering;
  • een particulier of goed doel  zelf niets hoeft te programmeren;
  • iedere internetter gratis als particulier of voor een goed doel een actie kan starten via geef.nl;
  • een goed doel online inzage krijgt in de donatiegegevens via een verfijnde rapportagemodule;
  • een particulier of goed doel meerdere donatievormen kan aanbieden (iDEAL, creditcard, SEPA euro incasso, 0900 helpons, PayPal, kadobon-online en sofortbanking);
  • een particulier of goed doel via de eigen website donaties kan vragen;
  • een goed doel de donatiemodule per project kan inzetten met terugkoppeling hoeveel er gedoneerd is, door wie en aan welk project;
  • een particulier of goed doel geen risico's loopt. Eventuele fraudezaken komen op het conto van Geef.nl zodat u zelf geen nasleep hebt;
  • de donaties door bekende Payment Service Providers (PSP's) worden verwerkt (MultiSafePay / Curo Payments);
  • een particulier of goed doel zelf geen contracten hoeft aan te gaan met de diverse partijen waaronder banken en creditcard maatschappijen;
Hoeveel wordt er ingehouden?
Er wordt standaard 5% ingehouden op donaties die via Geef.nl verwerkt worden. De inhouding is btw vrijgesteld. Indien een goed doel een zilveren of gouden partner van geef.nl is geldt dat er een kickback fee wordt gegevenn waardoor de uiteindelijk inhouding lager zal uitvallen, zie: abonnementsvormen voor de mogelijke abonnementsvormen die door ieder goed doel zelf te kiezen zijn. Bij aansluiting van een goed doel wordt standaard de no cure no pay variant geactiveerd. Het goede doel bepaalt dus zelf of het 95% of zelfs 97% van iedere donatie ontvangt. 
2. Wanneer betaalt Geef.nl de donaties uit?

Geef.nl maakt 2 weken na het begin van de volgende maand volgend op de lopende maand de ontvangen donaties over aan de goede doelen en particulieren. De donaties worden gesommeerd per particulier of goed doel uitbetaald. Echter geldt dat Geef.nl ook graag ziet dat het geld zo snel als mogelijk bij de particulier of het goede doel terecht komt. Het komt er in de praktijk op neer dat we aan het begin van de volgende maand (rond de 3e) volgend op de lopende maand de donatiegelden overmaken.

Uitbetaling vindt geautomatiseerd plaats op basis van de door de particulier of goede doel zelf ingegeven en te beheren IBAN rekeningnummer. Via Geef.nl zijn deze bankgegevens zelfstandig te beheren. Een ontbrekend en/of verkeerd IBAN rekeningnummer zorgt er voor dat de donatiegelden niet uitgekeerd kunnen worden. Ook een afwijkende naam van de rekeninghouder ten opzichte van de aangemelde goede doel organisatie of naam particulier kan er voor zorgen dat donatiegelden niet uitgekeerd kunnen worden (NAAM/NUMMER STEMMEN NIET OVEREEN). Iedere particulier en goed doel is zelf verantwoordelijk te controleren of de donatiebedragen op basis van de te ontvangen facturen ook daadwerkelijk uitbetaald zijn.

Donaties aan een actie voor een goed doel (keuze: ik kom in actie voor een goed doel) en dus niet (keuze: ik kom in actie voor mezelf of een ander) worden altijd direct aan het desbetreffende goede doel uitbetaald en zullen dus nooit aan een particulier uitbetaald worden. Donaties gedaan aan een particuliere actie (keuze: ik kom in actie voor mezelf of een ander) worden uitbetaald aan de particuliere actievoerder.

3. Wat is de omschrijving van de uitbetaling?
Geef.nl maakt de donaties altijd met een vaste omschrijving over. Deze omschrijving is: Donaties [maand] [jaar] via Geef.nl [aansluitnummer]. Dit zijn dus de totalen van alle transacties in 1 maand. Om de individuele donaties op te vragen kan ieder goed doel inloggen in het CMS systeem. Daar ziet de moderator (beheerder) wie er hoeveel heeft gedoneerd en eventueel (indien de donatiemodule projectmatig ingezet wordt) aan welk project behorende bij een eventuele interne projectcode.
4. Via welke betalingsvormen kan er gedoneerd worden?
Er kan gedoneerd worden via:
  • iDEAL (Rabobank, ABN AMRO, Postbank, SNS, Fortis, etc.)
  • CreditCard (MasterCard, Visa, American Express)
  • PayPal
aan particulieren en goede doelen. De volgende opties zijn extra betaalopties die voor goede doelen mogelijk zijn:
  • SEPA euro incasso (doorlopende machtiging)
  • Kadobon-online
  • 0900-HELPONS
5. Worden donateurs automatisch bedankt voor hun donaties?
Alleen die donateurs die een emailadres ingevuld hebben krijgen geautomatiseerd een e-mail met daarin het gedoneerde bedrag, een uniek donatienummer en een bedanktekst. Je hoeft als particulier of goed doel dus niets te doen.
6. Kunnen goede doelen alle individuele donaties opvragen of downloaden?
Ja, alle individuele donaties (NAW+ gegevens) kunnen opgevraagd of gedownload worden: Op het moment dat de donatie 100% afgerond is krijgt ieder aangesloten goede doel de donatiegegevens (bedrag) per e-mail toegestuurd. Dit is een signalering e-mail; E-mail is geen 100% betrouwbaar systeem door mailservers en spamfilters kan het namelijk gebeuren dat je e-mails misloopt. Door in het CMS systeem van Geef.nl in te loggen kunnen alle individuele donaties opgevraagd of gedownload worden als een excelsheet waardoor je als goed doel precies weet wie, hoeveel en optioneel* aan welk project er gedoneerd is. Dit is een real-time systeem en ontvangen donaties zijn hierbinnen 24/7 opvraagbaar. Inloggen kan als moderator (beheerder) van het desbetreffende aangesloten goede doel via inloggen. De donateur bepaalt echter wel zelf bij het doneren welke gegevens er gedeeld mogen worden;
 
7. Hoe kan een goed doel de donatiemodule aan de website koppelen?
Het is mogelijk een URL (link) te genereren naar de donatiemodule. Dit doe je als beheerder van het goede doel bij de beheeropties. Zo kan de donatiemodule:
  • actie- of projectmatig ingezet worden;
  • kun je bepalen naar welke betalingsvormen je wel/geen link wil leggen;
  • kun je bepalen in welke taal de donatiemodule opent;
Voor iedere betalingsvorm kun je dus een afzonderlijke link gebruiken. Deze wizard kun je zo vaak je wil gebruiken om meerdere URL's op te vragen. Zo kun je op eens engelstalige website bijvoorbeeld op een donatiepagina doorlinken naar alleen de opties CreditCard terwijl op de nederlandstalige website alle betaalopties worden aangeboden.

Via het CMS systeem van Stichting GeefGratis kunnen de kleuren van de donatiemodule aangepast worden zodat deze past in de huisstijl van de organisatie.

Voor een uitgebreid seminar dat laat zien hoe te koppelen met de donatiemodule, zie: www.vimeo.com/22749608.
 
8. Moet de actie het streefbedrag gehaald hebben voordat er uitbetaald wordt?
Nee. Geef.nl is een donatieplatform waarbij geldt dat iedere donatie onomkeerbaar is en dus ook daadwerkelijk uitgekeerd wordt ook al is het streefbedrag (nog) niet gehaald.
9. Wij hebben geen (digitale) nieuwsbrief. Waarom wordt deze optie wel gevraagd in de donatiemodule?
De donatiemodule is een standaard module die voor alle particulieren en goede doelen op Geef.nl geldt. Veel zaken binnen de donatiemodule zijn op maat in te stellen. Echter niet de mogelijkheid de vraag of men de Geef.nl (digitale) nieuwsbrief wil ontvangen.

 
10. Waarom zijn er minimale donatiebedragen in de donatiemodule?
Geef.nl keert 95% op ontvangen donaties uit en kent dus een inhouding van 5%. Bij transacties onder de 5 euro voor acties voor goede doelen en bij transacties onder de 10 euro bij particuliere acties geldt dat er meer dan 5% ingehouden wordt door de diverse partijen (banken, creditcard maatschappijen, PSP's, belastingdienst, Geef.nl, etc.) waardoor er uiteindelijk minder bij het goede doel of de particulier terecht komt en Geef.nl geld moet bijleggen bij deze transacties. Dit is iets wat we met zijn allen niet willen natuurlijk omdat Geef.nl dan niet lang zal bestaan en er minder dan 95% uitgekeerd zou worden. Vandaar de minimale bedragen per betaalvorm. Door de minimale bedragen kunnen we daadwerkelijk 95% uitbetalen. Daarnaast geldt dat de donatiemodule een standaard module is die voor alle particulieren en goede doelen op Geef.nl geldt. Het is dus niet mogelijk per betaalvorm van het minimale bedrag per betaalvorm af te wijken per particulier of goed doel.
 
11. Waarom krijg ik de melding er is geen bank gekozen terwijl ik dat wel gedaan heb?
Je gebruikt de verouderde Safari 9 browser op een Mac. Installeer Safari 10 of hoger of gebruik een up2date versie van Firefox. MAC OS X gebruiker die 10.9.x of lager hebben kunnen Safari niet op versie 10 of hoger krijgen. Gebruik in dat geval een up2date versie van de Firefox internet browser. Zie hier waarom je moet upgraden naar een nieuwere versie van Safari.
12. Hoe werkt de doorlopende machtigingen optie binnen de donatiemodule?
Stichting GeefGratis biedt in samenwerking met Slimpay goede doelen een veilige en eenvoudig donatiemodule voor het verwerken van doorlopende machtigingen via desktop, mobiel en tablet. Voor eenmalige transacties raden wij betalingen via iDeal, Creditcard etc. aan.

Hoe werkt het?
Een machtiging met een unieke SMS validatiecode wordt gevalideerd door een donateur op het systeem van Slimpay. De SEPA euro incasso (machtiging) wordt vervolgens geincasseerd door Slimpay via een IBAN rekeningnummer van Stichting Derdengelden GeefGratis. Wij verwerken de machtiging en incasseren de machtiging bij de donateur en we maken de donatie(s) 1x per maand gesommeerd per goed doel over.

SEPA incasso's via Slimpay krijgen de 1e dag van de volgende maand waarin ze geincasseerd worden als donatiedatum. Het kan dus voorkomen dat op 13 maart een machtiging afgegeven wordt die op het donatieoverzicht 1 april als datum krijgt. Dit betekent dat een donatie pas in de 2e maand volgend waarop het bedrag geïncasseerd is wordt uitbetaald. In dit geval krijgt de machtiging van 13 maart dus de donatiedatum 1 april en wordt dus begin mei bij alle donaties over april uitbetaald. Dit komt omdat een donateur de machtiging nog kan storneren of er kunnen andere betaalproblemen (onvoldoende saldo, naam/nummer stemmen niet overeen, etc.) zich voordoen waardoor de donatie alsnog niet is binnen gekomen. We moeten dus extra tijd inruimen voor SEPA-euro incasso's voordat we deze uitbetalen.

Wanneer zien wij als goede doel de donatie in de overzichten?
Omdat een machtiging nog gestorneerd kan worden geldt dat we deze transactie niet real-time maar na de 15e van de maand volgend op de maand waarin deze is uitgevoerd pas als 100% laten zien op de website en in de downloads. Via de download van alle transacties via het CMS systeem is dan te zien welke donaties er voor de desbetreffende maand verwerkt zijn. Dit is dus altijd minimaal 1 maand later dan waarin de machtiging verwerkt is.

Worden donateurs geautomatiseerd bedankt bij een incasso / doorlopende machtiging?
Nee, dit omdat donateurs nog de mogelijkheid hebben een incasso in te trekken. 
13. Zit de acceptgiro als betaaloptie binnen de donatiemodule?
Nee.
 
14. Krijgen wij de NAW gegevens van donateurs?
Ja, maar alleen voor die betalingsvormen die niet perse anoniem hoeven plaats te vinden. De volgende betalingen worden altijd anoniem gedaan: 0900-HELPONS. Voor de overige betaalvormen geldt dat de donateur kan kiezen om anoniem te doneren of aan te geven dat hij/zij niet wil dat de persoonsgegevens doorgestuurd worden aan het goede doel. Doet de donateur dit niet dan krijgt uw organisatie de ingevulde NAW gegevens door.
 
15. Krijgen wij de donatiegegevens per e-mail en zo ja op welk e-mailadres?
Ja, maar e-mail is nooit 100% betrouwbaar. Denk aan anti-spam en anti-virus filters etc. Zie de e-mails met donatiegegevens als signaleringsberichten via e-mail die de organisatie op de hoogte brengen wie er hoeveel voor welk project heeft gedoneerd. Om 100% zekerheid te hebben m.b.t. transacties geldt dat deze in real-time opgevraagd kunnen worden via het CMS systeem binnen Geef.nl voor goede doelen. De e-mails worden gestuurd naar het e-mailadres van de beheerder van het goede doel. Iedere beheerder van een goed doel bepaalt zelf welke notificaties hij/zij vanuit Geef.nl ontvangt.
 
16. Hoe wordt mijn donatie afgeschreven en hoe weet ik zeker dat mijn geld goed terecht komt?
Alle donaties komen binnen via een derdengeldenrekening van een CPSP (Collecterende Payment Service Provider) op het Stichting Derdengelden GeefGratis IBAN rekeningnummer. De CPSP die we gebruiken om donaties t.b.v. goede doelen te verwerken is MultiSafePay en via het volgende IBAN rekeningnummer worden de donaties van uw rekening afgeschreven: NL48DEUT0319887774. Voor meer informatie zie deze uitleg pagina van MultiSafePay. De donatiegelden worden dus gescheiden gehouden van alle andere geldstromen. De goede doelen en particulieren worden direct vanuit de derdengeldenrekening Stichting Derdengelden GeefGratis uitbetaald.

LET OP! Let op bij het doneren aan acties waarbij de donatiegelden aan een particulier worden uitbetaald. Acties voor goede doelen kunnen door een particulier of een organisatie worden gevoerd. Als het om particuliere geldinzamelingsacties gaat, zullen de donaties naar een persoonlijk IBAN-nummer worden overgemaakt. Geef.nl adviseert particuliere acties alleen te steunen als de actievoerder een bekende is!

Tip: Let goed op met het doen van donaties aan een particuliere actie waarvan je de actievoerder niet kent. De donatie is onomkeerbaar. Doneer dus echt alleen aan acties waarvan je de actievoerder persoonlijk kent en je weet dat je dus niet opgelicht wordt. We hebben hiervoor een VEILIG DONEREN pagina die meer uitleg geeft over veilig doneren aan particuliere acties. 
17. Is Google analytics te koppelen aan de donatiemodule?
Nee. Geef.nl gebruikt standaard Google Tag Manager en Google Analytics maar voor goede doelen is het niet mogelijk zelf de pagina's op Geef.nl te volgen.
 
18. Is de donatiemodule meertalig in te zetten?
Ja. De donatiemodule is in 5 talen inzetbaar: Nederlandstalig
Engelstalig
Duitstalig
Franstalig
Spaanstalig

Je kunt direct een link naar de donatiemodule leggen in een bepaalde taal zodat je per taal op de website de juiste link naar de juiste taalversie van de donatiemodule kunt leggen. Dit kan dan ook nog eens per taal. Hoe naar de taalversie te linken, zie uitleg hoe de gegevens van jullie goede doel te beheren. Kies op de pagina van jullie goede doel voor de optie [Genereer donatiemodulelink]
19. Kunnen we de donatiemodule in een webshop inzetten?
Ja/Nee. Nee, het is niet de bedoeling dat de donatiemodule van Geef.nl als afrekenmodule in een webwinkel ingezet wordt. Echter als het afrekenen van 1 bepaald product of dienst ook als een donatie gezien kan worden voor het goede doel is het wel mogelijk. Het afrekenen moet dan gezien worden als een donatie. Sowieso staat overal binnen de donatiemodule de termen: donatie, doneren etc. De donateur moet dus begrijpen dat het bestellen van het product of dienst eigenlijk een donatie aan het goede doel is.
 
20. Wat is het verschil tussen een eigen iDEAL contract en iDEAL via de donatiemodule van Geef.nl?
De donatiemodule van Geef.nl is een centraal onderdeel van de online fonsenwervende tools die Geef.nl biedt. Het toevoegen van een betaalknop richting iDEAL maakt het niet 123 voor de organisatie mogelijk te weten Wie (volledige NAW gegevens), hoeveel en voor welk project heeft gedoneerd aan de organisatie (geoormerkte donaties). Dit kan standaard wel met de donatiemodule van Geef.nl. Daarnaast geldt dat een particulier of goed doel de koppeling naar iDEAL niet door een implementatiepartner hoeft te laten programmeren wat vaak honderden zoniet duizenden euro's kost. Dat is nu net de reden waarom de donatiemodule van Geef.nl er is gekomen. Kosten besparen aan de kant van particullieren en goede doelen zodat niet iedere particulier of goed doel opnieuw het wiel moet uitvinden en telkens opnieuw moet betalen aan implementatiepartners. Met alleen een iDEAL betaalknop op je website weet je als organisatie dus nog steeds niet voor welk project de donatie is bestemd of voor welke actievoerder een donatiemodule is. Zonder deze fondsenwervende tools rondom het betalen heb je weinig aan een rechtstreekse iDEAL koppeling.
 
21. Ontvangen wij als particulier of goed doel te ontvangen facturen?
Nee. Sinds augustus 2016 verstrekken we geen facturen meer. In het CMS systeem zijn de maandoverzichten op te vragen en te downloaden bij donatieoverzicht voor goede doelen. Doordat de donaties btw vrijgesteld zijn ontvangen goede doelen 95% zonder dat er nog btw over de inhouding van 5% berekend wordt. Facturen behoren dus tot het verleden. Zie onze nieuwsbrief hierover: www.geefgratis.nl/nieuwsbrieven/2016/gd20160902.html
 
22. Hoe krijgen wij een QR-code die hoort bij een donatiemodule link?
Gebruik als goed doel de donatiemodule URL wizard (zie vraag 7). Op de vervolg pagina na het opvragen van de desbetreffende link naar de donatiemodule wordt automatisch de bijbehorende QR-code aangeboden. Als particulier kun je de link op de DONEER NU button van je actie door een online QR code generator halen en die gebruiken.
 
23. Kunnen wij de betaalvormen zelf instellen?
Nee, Geef.nl beheert voor alle particulieren en goede doelen de betaalvormen in de donatiemodule. Indien een bepaalde donatievorm uitgezet of juist weer aangezet moet worden dan kan dit per e-mail aangevraagd worden via info(at)geef.nl met daarbij de vraag een bepaalde betaalvorm in de donatiemodule aan of uit te zetten met vermelding van de naam van het desbetreffende goede doel en het aansluitnummer bij Stichting GeefGratis. TIP: ondanks dat alle betaalvormen aanstaan en het goede doel er maar 2 op hun website wil gebruiken geldt dat je niet direct de overige betaalvormen hoeft te deactiveren. Vraag 7 geeft uitleg hoe te koppelen met de donatiemodule. Dit kun je ook per betaalvorm doen zodat alleen die betaalvormen gebruikt worden op de eigen website die je als goed doel wil. Op de overige websites (waaronder die van GeefGratis) zouden dan alsnog alle betaalvormen gebruikt kunnen worden door de donateurs. Vergeet niet dat iedere donateur haar/zijn eigen voorkeur betaalmiddel heeft.
 
24. Waarom kunnen wij geen PayPal donaties ontvangen als aangesloten goede doel?
PayPal staat Geef.nl alleen toe online donaties te verwerken voor goede doelen als Collecterende Payment Service Provider (CPSP) voor die goede doelen die zaken doen met banken die voldoen aan de voor PayPal vereiste OFAC controles. Omdat PayPal een Amerikaans bedrijf is, zijn zij verplicht OFAC controles te verrichten voor alle transacties die via PayPal gedaan worden. Omdat de ontvanger van de donatiegelden, het goede doel, niet via PayPal gecontroleerd kan worden, dient er aan de kant van stichting GeefGratis een controle plaats te vinden. Na onderzoek heeft PayPal vastgesteld dat de benodigde OFAC controles worden uitgevoerd door vijf banken, te weten:
  • ABN
  • ING
  • Rabo
  • RBS
  • Deutsche Bank
Omdat deze banken deze OFAC controle reeds heeft uitgevoerd, hoeft Geef.nl dit zelf niet te doen. Goede doelen die aangesloten zijn bij een andere bank zouden theoretisch wel gebruik kunnen maken van de PayPal mogelijkheid via GeefGratis maar GeefGratis zal dan een controle moeten uitvoeren op basis van deze OFAC controles (middels bijvoorbeeld Worldcheck). Omdat hier meer dan 15.000 euro kosten per jaar bij komen kijken heeft Geef.nl in overleg met PayPal besloten alleen voor die goede doelen online donaties te verwerken voor goede doelen die zaken doen met de eerder genoemde 5 banken. Bij Geef.nl geldt dat 85+ % van de aangesloten goede doelen bij 1 of meerdere van de 5 hierboven genoemde banken bankiert. Indien uw goede doel via de donatiemodule van GeefGratis PayPal donaties wil ontvangen dan zult u met 1 van bovenstaande banken zaken moeten gaan doen of uw bank aan PayPal laten bewijzen dat het zich aan de OFAC controles houdt zodat deze bank aan het lijstje van de banken die zich aan deze controles houden toegevoegd kan worden zodat u alsnog donaties kunt ontvangen via PayPal.
 
25. Kan er via SMS gedoneerd worden in de donatiemodule?
SMS doneren zal er wat Geef.nl betreft NOOIT komen zolang de telecom operators meer dan 10% inhouden. Zie onze nieuwsbrief uit 2007 hierover, klik hier. Geef.nl vindt dat er minimaal 90% van iedere donatie bij het goede doel terecht moet komen. Dit is helaas nog steeds onmogelijk bij SMS donaties. Daarom zullen wij zolang dit niet binnen onze 95% uitbetaling past nooit toevoegen in de donatiemodule. Er zijn al tal van providers in SMS land die donaties via SMS toestaan. Onze tip is daar dus GEEN gebruik van te maken omdat net als wij dit doen wij er van uit gaan dat goede doelen er normen en waarden op na houden en aan hun donateurs kunnen uitleggen dat er minimaal 90% van hun donatie goed terecht is gekomen in plaats van 40% of meer inhouding zoals dit bij SMS doneren is. GeefGratis zal in de toekomst wel donatievormen toevoegen waarbij een SMS onderdeel is van het donatie proces. Dit zal meer als validatie etc. gebruikt worden dan als echte SMS betaalvorm aan te bieden.
 
26. Zijn er andere valuta mogelijkheden?
De donatiemodule maakt het mogelijk te doneren in euro's. Andere valuta wordt niet ondersteund.
 
27. Is de gift van onze donateurs aan ons als ANBI goed doel wel fiscaal aftrekbaar?
Donaties die verlopen via de donatiemodule GEEF.NL worden verwerkt door Stichting Derdengelden GeefGratis (SDG). SDG is tussenpersoon en doet niet mee in de transactie. De transactie gaat als volgt: A -> B -> C Waarbij geldt dat: A. De donateur is die via B. Tussenpersoon SDG doneert aan C. Het gekozen goede doel B telt niet mee in de donatie omdat A doneert aan C. Zolang C zelf een ANBI is geldt dat de donatie fiscaal aftrekbaar is mits de donateur aan alle overige fiscale eisen voldoet. Of B, SDG, zelf een ANBI is doet er m.b.t. deze donatie(s) niet toe.
 
28. Kunnen wij de donatiemodule aan onze Facebook Page koppelen?
Ja, dit kan. Surf naar www.geefgratis.nl/facebook en geef het aansluitnummer van jullie goede doel in bij Geef.nl en druk op versturen. Hierna kan de donatiemodule met 1 simpele link aan de Facebook Page van jullie goede doel gekoppeld worden door de beheerder van jullie Facebook page.
 
29. Op welk IBAN rekeningnummer keert Geef.nl de ontvangen donaties uit?
De ontvangen donaties worden 1x per maand gesommeerd per particulier en goed doel uitbetaald op het IBAN rekeningnummer dat door de particullier en goed doel zelf binnen Geef.nl is ingevoerd. Iedere particulier en goed doel is er dus zelf verantwoordelijk voor de juiste IBAN rekeningnummers te verstrekken en up-to-date te houden via het CMS op geef.nl.
 
30. Is aanmelding bij een PSP zoals MultiSafePay, Ingenico of Sisow nodig?
Nee, dit verloopt via Geef.nl. Wij hebben voor alle betaalvormen een contract en je hoeft als particulier of goed doel voor donaties ontvangen via Geef.nl geen contract met een PSP aan te gaan.
 
31. Van wie is Geef.nl?
Geef.nl is een initiatief van Stichting GeefGratis. Op de over ons pagina lees je meer over de initiatiefnemers achter Geef.nl en Stichting GeefGratis.
 
32. Hoe zit het met mijn privacy als donateur?
Geef toont minimaal de namen van de actievoerders en de donateurs. Iedere donateur kan tijdens het doneren kiezen anoniem te doneren. Wil je dus niet als donateur met je naam op de website staan doneer dan anoniem. Daarnaast geldt dat alleen je naam geen privacy gevoelige informatie bevat. Iedereen kan een naam gebruiken bij het doneren en als hier bijvoorbeeld J. Cruijff staat wil dit niet zeggen dat dit Johan Cruijff is. Hetzelfde geldt natuurlijk voor jouw naam. Er kunnen honderden mensen dezelfde naam hebben en al is het een unieke naam dan kan het zo zijn dat iemand deze naam bij het doneren ingevoerd heeft. Dit wil dus niet zeggen dat jij dit bent. Dus alleen een naam waarbij de voornaam afgekort is met alleen de beginletter bevat dus geen privacy gevoelige informatie en tonen wij dus op onze websites.

Alle overige privacy gevoelige informatie van donateurs wordt niet openbaar getoond op de website. Niemand kan weten dat jij dit bent geweest die gedoneerd heeft. Indien zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google een volledige voornaam hebben geïndexeerd dan is dit een verouderde indexering vanuit de zoekmachine waar wij helaas geen invloed op uit kunnen oefenen. Wij maken via onze websites geen volledige namen openbaar.

Mocht(en) bepaalde donateurs hoe dan ook dat hun naam verwijderd wordt van internet en hun donatie omgezet wordt naar een anonieme donatie dan doen wij dit op aanvraag per individuele donateur. Iedere donateur kan daartoe een e-mail sturen naar info@geef.nl met daarin de datum van zijn/haar donatie, het bedrag en aan welk goed doel is gedoneerd via welke naam. Als we al deze informatie ontvangen hebben kunnen we de desbetreffende donatie opzoeken en naar anoniem omzetten. Let er op dat we goed zullen controleren of de e-mail waarvan de aanvraag tot het anoniem maken van de donatie wordt gedaan zullen controleren met het eventueel opgegeven e-mailadres bij de desbetreffende donatie.
 
33. Het totaalbedrag van de actie is niet omhoog gegaan na mijn donatie!
De donaties worden realtime getoond bij de donatieoverzichten. De totalen per goede doel, actie, evenement, project en/of bedrijf worden 1x per uur bijgewerkt. 1x per uur worden de totalen dus up2date gebracht.
 
34. Kunnen we als bedrijf een betalingsbewijs of factuur ontvangen voor de donatie?
Nee. Een donatie is een gift. De overschrijving op het IBAN rekeningnummer van het bedrijf is het betalingsbewijs. Over donaties verstrekt Geef.nl geen te betalen facturen. Indien een goed doel waaraan gedoneerd is bereid is dit wel te doen geldt dat dit rechtstreeks aan het goede doel waaraan gedoneerd is gevraagd moet worden.
 
35. Ik hoor dat sommige mensen het 0900 helpons nummer niet kunnen bellen om te doneren?
0900 helpons is alleen toegankelijk voor die telefoon abonnementen waarbij de 090x diensten NIET geblokkeerd zijn en is alleen een betaalvorm die aan goede doelen wordt aangeboden. Meer en meer telecom providers blokkeren nu standaard de 090x diensten op mobiele abonnementen en pas als men deze blokkade laat opheffen kan het 0900 helpons nummer gebeld worden om te doneren. Doneren vanuit het buitenland is (in veel gevallen) niet mogelijk.
 
36. Ik kan niet doneren via Internet Explorer?
Geef.nl heeft alleen ondersteuning voor Internet Explorer 11 en dus niet de lagere versies van Internet Explorer (v10 en lager). Deze browser is daarnaast niet meer gangbaar en inmiddels een paar jaar vervangen door Microsoft Edge onder windows 10. Wij raden alle donateurs die willen doneren het gebruik van Internet Explorer af en over te stappen op een meer gangbare internet browser zoals Microsoft Edge, Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera of andere up2date internet browser.
 

Meer vragen?

Zie de helpdesk pagina's.