OK
×

Basisschool in Rweza

Basisschool in Rweza logo 1
In het jaarplan van 2005-2006 werd vanuit de E.E.A.C. aangegeven dat er behoefte is om een basisschool te bouwen in Rweza. Over het algemeen is er in Burundi een groot tekort aan schoolgebouwen. In Rweza stond maar één slecht onderhouden schoolgebouw, met nog maar drie niet functioneerde klaslokalen, waar 410 van de ongeveer 19.500 kinderen naar toe gingen. De E.E.A.C. kwam daardoor met het initiatief om een nieuwe school te bouwen in Rweza. Zij hebben aan Stichting Dufashanye gevraagd of wij hierbij konden helpen. De doelstelling was dat het schoolgebouw uiterlijk in september 2008 in gebruik genomen kon worden, zodat er vanaf dat moment op jaarbasis 600 kinderen dagelijks naar school kunnen. De nieuwe school is niet alleen bedoeld voor kinderen uit Rweza, maar ook voor kinderen uit naastgelegen plaatsen zoals Kibuye, Jimbi, Kavuma, Sororezo, Kanyari en Munazi. Alle kinderen (weeskinderen, kinderen met ouders, straatkinderen, gelovige kinderen, niet-gelovige kinderen) zijn welkom op deze school. Dit betekent dus dat het een openbare school zal zijn. In september 2007 is de school geopend en gaan er dagelijks z`n 700 kinderen naar school. Hierdoor hebben wij bereikt dat de kinderen kunnen participeren binnen de werkende gemeenschap van Rweza. We willen dat de kinderen kunnen lezen en schrijven en een vervolgopleiding kunnen doen zodat ze een beroep kunnen uitoefenen wat de plaatselijke economie van Rweza ten goede komt. 7.1 Tijdsplanning In het jaarplan 2005–2006 was er een duidelijke tijdsplanning opgenomen voor het bouwen van de basisschool in Rweza. Deze zag er als volgt uit: Vanaf mei 2007 beginnen met kantoorwerk dat betrekking heeft op het bouwen van de basisschool, waarbij overleg tussen de E.E.A.C. en de lokale autoriteiten van groot belang is. Voor het maken van de bouwtekeningen wordt er een architect ingehuurd. In juni 2007 wordt er geïnventariseerd welke bouwmaterialen de lokale bevolking in de omgeving van Rweza kan bijdragen. Hiermee hoopt de E.E.A.C. op de kosten van de bouwmaterialen te besparen. Eind juni 2007 kunnen dan de benodigde bouwmaterialen die niet geleverd zijn door de lokale bevolking worden gekocht. Juli 2007 is de reisgroep in Burundi gearriveerd. De lokale bouwvakkers waren bezig met het leggen van de fundering. De reisgroep en de bevolking van Rweza hebben hierbij assistentie verleent. Vanaf het moment dat de reisgroep in Burundi arriveerde bleek het tijdschema voor het bouwen van de school heel anders te verlopen. Op de eerste dag dat de reisgroep wilde gaan kijken bij de bouwplaats werden we verrast met de aanwezigheid van de fundering voor zes lokalen. Voor het bouwrijp maken van de bouwplaats was er al een gedeelte van de bestaande school afgebroken. Dit zorgde er wel voor dat de nieuw te bouwen school voor het begin van het nieuwe schooljaar in september af moest zijn.   7.3 Bouwwerkzaamheden reisgroep Op de dagen dat we aanwezig waren, veelal twee dagen in de week, splitste de reisgroep zich op in diverse kleine groepen. Zo konden we op meerdere plaatsen onze bijdrage leveren, en werd er gebruik gemaakt van een ieders mogelijkheden en kwaliteiten. 7.3.1 Cement maken Omdat er een groot gebrek is aan cementtonnen en cementmolens werd er op de benodigde plek een cementzak leeg gestort die werd aangelengd met grind, water en aarde. Hierbij hebben een aantal leden van de reisgroep geholpen met het aanleveren van de grondstoffen en het mengen hiervan. Dit gebeurde op aanwijzing van een bouwvakker. Het aanleveren van water, grind en aarde werd ons op de Burundese manier geleerd: emmer laten vullen door de lokale bevolking (voornamelijk vrouwen) en op je hoofd vervoeren naar de plek waar het nodig was. Hierbij werd ons geleerd hoe je de emmer het beste op je hoofd kon vervoeren. 7.3.2 Stenen sjouwen Aangezien het dorp Rweza tegen de heuvel op ligt gebouwd en er geen weg door Rweza loopt, werden de bakstenen aan de andere kant van het dal langs de kant van de weg gestort. Om de bakstenen op de bouwplaats te krijgen was hierbij hard de hulp van de reisgroep nodig. Eerst moest de gestorte lading bakstenen veilig worden afgestapeld, waarna deze door anderen naar het dorp Rweza gebracht konden worden. Het afstapelen gebeurde door de stenen in een ketting naar beneden door te geven en daar op te stapelen, zodat deze op het hoofd door het dal naar de andere kant vervoerd kon worden. Bij het afstapelen hadden we veel bekijks van langslopende mensen en spelende (straat)kinderen. De plaatselijke bevolking vond het erg bijzonder om blanke mensen hiermee bezig te zien. De kinderen mengde zich al spelend tussen onze ketting. Het werden er meer naarmate er duidelijk werd dat de kinderen voor hun hulp beloond werden (met water en fruit). De opgestapelde stenen werden door de plaatselijke bevolking op het hoofd via het dal naar het dorp Rweza gebracht. De hoogte van de stapels stenen op het hoofd verschilde nogal per persoon. Ook reisgroepleden liepen hetzelfde pad met stenen. Het lukte ons niet om dit constant op ons hoofd te doen. Sommige liepen met metalen emmers gevuld met bakstenen, anderen droegen de stapels voor hun buik. Aangezien het lopen door het dal nogal veel van de lichamelijke conditie vroeg (door de warmte en het uitgesleten looppad), wisselden wij elkaar af bij het heen en weer lopen. 7.3.3 Wapeningsstaal maken Om de constructie van de school zo stevig mogelijk te maken werd er op diverse plaatsen gebruik gemaakt van betonpalen. Deze werden echter niet kanten klaar aangeleverd maar werden iedere keer gestort in een houten bekisting. Om deze beton palen stevig te maken werd er gebruik gemaakt van wapeningsstaal. Deze constructie moest eerst nog van tevoren gevlochten worden. De staaldraden werden ook aan de andere kant van het dal gestort. Een aantal reisgroepleden hebben geholpen om deze naar het dorp Rweza te sjouwen. Daar werden de draden recht gebogen, zodat ze gebruikt konden worden voor het ijzervlechten. Ook hierbij hebben enkele leden van de reisgroep geholpen. 7.4 Medewerking van de lokale bevolking Om de opbouw van het land te bevorderen is er sinds de nieuwe regering aan de macht is community work ingesteld. Hierdoor is de Burundese bevolking verplicht iedere zaterdagochtend tussen 7.00 en 10.00 uur werkzaamheden voor de gemeenschap te verrichten. Zo is er tussen 7.00 en 10.00 uur een reisverbod ingesteld, om het gemeenschapzin te bevorderen. Help je mee aan een bepaald project, van bijvoorbeeld de E.E.A.C., dan kan je hiervoor een stempel krijgen in je schrift, voorzien van datum en handtekening van de organisatie waar je voor werkt. Hoe meer stempels je in je schrift verzamelt, hoe makkelijker het is om bij de overheid/gemeente zaken voor elkaar te krijgen, zoals bijvoorbeeld het verkrijgen van een uittreksel. De reisgroep wilde graag ervaren hoe het community work in de praktijk werd uitgevoerd. De reisgroep is één van de zaterdagen aanwezig geweest. En heeft meegemaakt hoe het community work bij de bouw van de school werd uitgevoerd. Deze zaterdagochtend heeft iedereen zijn ogen uitgekeken hoe dit systeem werkte. Na afloop van de ochtend sprak de burgemeester de reisgroep toe. En bleek hoe de burgemeester ook zijn steentje die dag had bijgedragen; de burgemeester had onopvallend tussen de lokale bevolking mee lopen sjouwen met stenen. De voorzitter van stichting Dufashanye werd vervolgens gevraagd om op haar beurt onvoorbereid de burgemeester toe te spreken.   7.5 Overleg over de bouw en de kosten Tijdens onze reis is er met het bestuur van Stichting Dufashanye regelmatig gesproken over de vorderingen van de bouw, de toekomstvisie van de E.E.A.C. aangaande de school in Rweza en de financiële zaken betreffende het schoolgebouw. Zo is er tijdens deze overlegmomenten uitgelegd dat de begroting diverse malen vóór de bouw is aangepast. Dit omdat er wisselende mensen uit het bestuur van de E.E.A.C. betrokken waren bij de planning van de bouw en doordat de kosten van bouwmaterialen nogal bleken te variëren. Zo bleek tijdens de bouw dat de zakken cement heel erg in prijs gestegen waren. Ook heeft de E.E.A.C. dit in twee ladingen laten aanleveren, zodat dit veilig kon worden opgeslagen. Er werd door het bestuur van de E.E.A.C. goed nagedacht over kostenbesparende maatregelen. Zo is het cement aangelengd met aarde om in de kosten verder te besparen. Helaas komen de kosten besparende maatregelen de duurzaamheid van het gebouw niet altijd ten goede. 7.6 Overhandiging borden Na de laatste werkdag dat de reisgroep Dufashanye aanwezig is geweest hebben we samen met de E.E.A.C. bewonderd wat er tot dan toe was opgebouwd. We konden trots zijn op ons werk en op de samenwerking met de bouwvakkers en de lokale bevolking. We werden kort toegesproken door de voorzitter van de E.E.A.C.. Hierna hebben wij op onze beurt de E.E.A.C., de bouwvakkers en de lokale bevolking bedankt voor de fijne samenwerking en hebben we ze drie canvasborden overhandigd. Hierop staan de vlag van Burundi, de vlag van Nederland en de logo’s van Stichting Dufashanye en de reisgroep. Deze zouden na de bouw van de school duidelijk zichtbaar in de kamer van de directie opgehangen worden. Tijdens onze tochten naar de binnenlanden van Burundi is ons opgevallen dat bij veel openbare gebouwen metalen of houten borden langs de kant van de weg stonden. Hierop is meestal aangegeven wat de functie van het gebouw wordt/is en wie het mogelijk gemaakt heeft. Door de vragen die we hierover stelde aan de leden van de E.E.A.C. ontstond de gedachte dat ze zo’n bord konden plaatsen aan de doorgaande weg langs het dal bij Rweza. De volgende morgen werden we verrast met een bord. Hierop stond dat de E.E.A.C en Stichting Dufashanye de bouw van de basisschool mogelijk maakten. We hebben we dit bord op de een na laatste dag van ons verblijf met trots geplaatst bij de weg langs Rweza. 7.7 Het in gebruik nemen van de school Doordat de bestaande school gedeeltelijk gesloopt was om een goede bouwplaats te creëren wilde de E.E.A.C. graag dat het mogelijk zou zijn om de school in september 2007 in gebruik te nemen. Hiertoe heeft Stichting Dufashanye na terugkomst in Nederland gelijk de financiële middelen voor de laatste fasen van de bouw overgemaakt. Inmiddels hebben we gehoord dat de school in september 2007 inderdaad in gebruik genomen is en dat er 705 kinderen onderwijs genieten onder leiding van 17 leerkrachten. De officiële opening van de school vindt pas plaats als de school echt geheel af is. Wanneer dat zal zijn is nog niet exact bekend. 7.8 toekomstvisie en onderhoud van de school in Rweza Zoals u al heeft kunnen lezen uit in het voorgaande stukje is de school nog niet geheel af. Op dit moment moeten de glazen lamellen (de ramen) nog geplaatst worden, moeten de klaslokalen (deuren, ramen en muren) nog geverfd worden en is de directieruimte nog niet geheel af. Hiervoor is nog een klein stukje financiën nodig. Stichting Dufashanye heeft gevraagd aan de E.E.A.C. of ze hier een exacte begroting voor kunnen maken. Stichting Dufashanye en de reisgroep zullen zich hard maken om ook deze benodigde financiën nog bij elkaar te krijgen. Het toekomstige onderhoud van de school ziet de E.E.A.C. wel rooskleurig in. Zeker omdat ze voor en tijdens de bouw daar al over nagedacht hebben. Zo is er een muur aan de regenkant van de school gebouwd om te voorkomen dat de regen de grond onder de school zal wegspoelen. Tevens is er een vertegenwoordiging samengesteld van mensen uit het oudercomité, de directie, de leerkrachten, de leerlingen en het onderwijscomité van de E.E.A.C.. Deze vertegenwoordiging houdt regelmatig bijeenkomsten met als doel een goede school (qua gebouw en onderwijs) te zijn in de provincie Bujumbura Rural. Zoals we al eerder vermelden is deze school voor alle leerlingen toegankelijk als zij kunnen voldoen aan de door de regering gestelde eisen (een schooluniform en schoolmaterialen zoals etui met inhoud en schriften). Mochten er voor onderhoud van de school extra financiën nodig zijn, dan staat de E.E.A.C. vrij om aan de ouders hiervoor een kleine (vrijwillige) bijdrage te vragen. 7.9 Erkenning van de school in Rweza De school in Rweza is door de overheid erkend als basisschool. Daartoe is er een overeenkomst getekend met de regering. Deze zal de school voorzien van de benodigde lesmaterialen, zoals leerboeken, educatieve materialen en schoolbanken. Daarnaast betaald de regering de salarissen van de leerkrachten. De E.E.A.C. is hierbij verantwoordelijk voor het benoemen en functioneren van de directie en de leerkrachten. De E.E.A.C. is tevens verantwoordelijk voor de informatie verstrekking aan ouders en de regering.7.10 Financiën Zoals we u al melden heeft de E.E.A.C. destijds een begroting opgesteld voor de kosten van de bouw van de basisschool in Rweza. Inmiddels weten we ook wat veel zaken in werkelijkheid gekost hebben. Dit kunt u terug vinden in het financiële overzicht van de bouw van de basisschool. Daarnaast hoopt Stichting Dufashanye halfjaarlijks een financieel en informatief verhalend verslag over de basisschool te ontvangen, om zo inzicht te blijven houden hoe het met de school gaat.