Veel gestelde vragen over online doneren en de online donatiemodule:

  1. Wordt er geld ingehouden op mijn donatie?
  2. Wat is een online donatiemodule?
  3. Hoe kan ik geld doneren?
  4. Gelden er abonnementskosten?
  5. Waarom "GeefGratis" donatiemodule?
  6. Wat is een machtiging?
  7. Hoe zit het met mijn naw gegevens (privacy) / anoniem doneren?
  8. Ontvang ik een nieuwsbrief?
  9. Is de betaling veilig?
  10. Wie of wat is Interpay / PaySquare?
  11. Wie of wat is Ogone?
  12. Hoe worden de donaties verzorgd?
  13. Wat staat er op mijn bank/giro afschriften?
  14. Wie controleert Stichting GeefGratis?
  15. Kan ik anoniem doneren?
  16. Hoe kan het dat ik telkens de melding krijg dat de controlecode niet juist is?
  17. Is mijn gift aftrekbaar?
  18. Waarom is in sommige gevallen de begunstigde Stichting GeefGratis?
  19. Minimale bedragen?
  20. Overige vragen of het doneren lukt niet?

1. Wordt er geld ingehouden op mijn donatie?

Ja (en nee).

Ja, er wordt door Stichting GeefGratis 8%, 5% of 3% ingehouden. Komt je donatiegeld dan wel goed terecht is een terechte vraag? Ja, zie www.geefgratis.nl/producten/online-donatiemodule/inhouding.

Nee, voor die transacties waarbij geldt dat deze rechtstreeks afgehandeld worden door de aangesloten goede doelen geldt dat er geen inhouding door Stichting GeefGratis plaatsvindt. Dit verschilt per aangesloten goede doel en goede doelen maken zelf ook kosten om donatiegelden te ontvangen.

Samengevat: er is dus altijd sprake van minimaal 90% of meer uitbetaling aan de aangesloten goede doelen. De inhouding is inclusief alle kosten van de verschillende partijen: het percentage van de diverse CreditCard maatschappij(en), iDEAL transactiekosten, overige bankkosten, administratiekosten, Ogone transactiekosten en de btw over de inhouding die Stichting GeefGratis aan de belastingdienst moet afdragen.

Stichting GeefGratis doneert gratis te gebruiken internet diensten aan aangesloten goede doelen en voor de inhouding levert Stichting GeefGratis een aantal additionele fondsenwervende diensten die men niet bij een standaard PSP krijgt:

^ terug naar top ^

2. Wat is een online donatiemodule?

Een online donatiemodule maakt het voor bezoekers aan een website mogelijk online via internet gelden te doneren aan een goed doel.

^ terug naar top ^

3. Hoe kan ik geld doneren?

Via de online donatiemodule van Stichting GeefGratis kan afhankelijk van de geactiveerde betalingsmogelijkheden per goed doel gedoneerd worden via:


Via internet bankieren:
a. iDEAL

Via Creditcard:
b. Mastercard / Eurocard
c. Visa
d. American Express
e. Diners Club

Via een machtiging:
f. Een eenmalige machtiging
g. Een doorlopende machtiging

Via een acceptgiro:
h. Een acceptgiro aanvragen

Via uw telefoon:
j. 0900-HELPONS

^ terug naar top ^

4. Gelden er abonnementskosten voor goede doelen?

Nee. Stichting GeefGratis heeft als enige partij in Nederland het voor elkaar gekregen dat er door de goede doelen geen abonnementskosten betaald hoeven te worden bij de diverse partijen. Stichting GeefGratis neemt deze abonnementskosten volledig voor haar rekening. Hierdoor hoeven de goede doelen niet eerst te investeren in een donatiemodule om daarna via de gedoneerde bedragen deze abonnementen terug te verdienen. Dit betekent dat uw donatie direct gebruikt kan worden waarvoor deze bedoeld is, namelijk de projecten waar de goede doelen zich hard voor maken.

Het grote voordeel voor u als particulier:

Er vindt dus geen financiering van websites of donatiemodules via uw gedoneerde bedragen plaats. Er gelden geen abonnemenskosten voor de goede doelen, dus GEEN investering die eerst terugverdiend moet worden door een goed doel. Stichting GeefGratis neemt de abonnemenskosten volledig uit handen van de goede doelen en neemt deze voor haar rekening! Daarnaast zijn er veel EXTRA voordelen voor de goede doelen:



^ terug naar top ^

5. Waarom "GeefGratis" donatiemodule?

Stichting GeefGratis doneert gratis te gebruiken internet diensten aan goede doelen zonder dat hier 1 cent voor geinvesteerd moet worden en geeft gratis fondsenwervernde tools aan particulieren en bedrijven via www.geefsamen.nl. "GeefGratis" betekent dus als zodanig gratis gedoneerde internet diensten voor goede doelen (waaronder deze online donatiemodule) en gratis fondsenwervende tools voor particulieren en bedrijven via www.geefsamen.nl.

^ terug naar top ^

6. Wat is een machtiging?

Via een machtiging geeft een prive persoon (uzelf) aan het goede doel de mogelijkheid geld af te schrijven van zijn of haar bank- of girorekening ten behoeve van het goede doel. Deze gelden zullen dus door het goede doel of via Stichting GeefGratis bij u geincasseerd gaan worden. Dit kan eenmalig geschieden (eenmalige machtiging) of doorlopend (per maand, per kwartaal of per jaar) tot wederopzegging.

Voor de machtigingen optie geldt daarnaast in tegenstelling tot andere donatiemodules op andere websites dat de donateur een machtiging MOET ondertekenen en faxen of opsturen per post alvorens tot incasseren kan worden overgegaan door het desbetreffende goede doel. Naast de consumentenbond is ook Stichting GeefGratis tegen het incasseren van gelden via een machtiging waarvoor nooit een handtekening is afgegeven en die alleen per email zijn verstuurd.

^ terug naar top ^

7. Hoe zit het met mijn NAW gegevens (privacy) / anoniem doneren?

Indien u niet wilt dat uw privacy gegevens terecht komen bij het goede doel in kwestie dan kunt u kiezen om anoniem te doneren. Indien u liever bekend staat bij het goede doel als donateur dan krijgt het goede doel alle NAW gegevens (inclusief emailadres) door t.b.v. een dankbetuiging. Indien u niet anoniem doneert wordt uw naam openbaar op de websites getoond die een overzicht van alle donateurs tonen. Dit bevat echter alleen uw naam en geen overige gegevens en uw naam is normaal gesproken niet uniek en dit kan dus iedereen zijn. Daarnaast kan een donateur een FAKE naam bij het doneren ingeven zodat er zelfs gedoneerd kan zijn door "Mark Rutte". Dit om aan te geven dat de naam geen privacy gevoelige informatie bevat. Daarnaast gaan we er van uit dat donateurs die niet anoniem doneren graag bekend willen maken dat ze het werk van het desbetreffende goede doel ondersteunen.

^ terug naar top ^

8. Ontvang ik een nieuwsbrief?

Indien u heeft aangegeven de digitale nieuwsbrief te willen ontvangen en u heeft uw emailadres ingevuld dan kunt u (eventueel) een digitale nieuwsbrief van het goede doel waaraan u doneert op uw emailadres verwachten.

^ terug naar top ^

9. Is de betaling veilig?

Ja, er wordt gebruik gemaakt van de veilige https:// connectie bij de online betalingen. Doneert u bijvoorbeeld via een creditcard, iDEAL of PayPal dan zult u op de pagina waar u de gegevens in moet vullen in de adresbalk: https:// zien staan wat staat voor een Secure (veilige) versleutelde verbinding en zal er in de statusbar (onder in het beeld) een slotje verschijnen. Op deze manier bent u verzekerd dat uw gegevens wanneer deze verzonden worden naar de betaalorganisatie versleuteld worden en dus niet in verkeerde handen kunnen vallen.

Het daadwerkelijk online doneren vindt niet plaats op servers van Stichting GeefGratis maar via payment service providers die volledig veilig uw donatie afwikkelen. Ook de doneerpagina's op de server van Stichting GeefGratis zijn beveiligd met https://. Mocht u echter in de adresbalk nog http://www.allegoededoelen.nl zien staan in plaats van https://www.allegoededoelen.nl breng het goede doel in kwestie hiervan op de hoogte door te vragen of ze in het vervolg de volledig veilige versie https:// willen gebruiken bij online doneren.

^ terug naar top ^

10. Wie of wat is Interpay / PaySquare?

Interpay onderhoudt de netwerken en systemen waarmee het Nederlandse betalingsverkeer betrouwbaar en efficiënt kan worden uitgevoerd. De geavanceerde computersystemen van Interpay verwerken jaarlijks miljarden transacties. Deze worden verricht met een breed scala van betaalproducten dat door Interpay samen met de banken is ontwikkeld, zoals: acceptgiro's, machtigingen, overboekingen, PINpassen, Chipknip, Maestro, MasterCard en Visa credit cards. Ook maakt Interpay het mogelijk om veilig te betalen via internet.

^ terug naar top ^

11. Wie of wat is Ogone?

Ogone biedt een internet-kassa aan voor internet winkels, callcenters en ticktingbedrijven. Door een website te koppelen aan de kassa van Ogone kan een winkelier eenvoudig vele betaalmethoden koppelen, zonder hiervoor zware aanpassingen te hoeven maken op de site zelf. Uiteraard biedt Ogone hierin grote mate van flexibiliteit in zowel functionaliteiten als look&feel. Ogone ondersteunt betaalmiddelen zoals Visa, Mastercard, AmericanExpress, Diners Club, JCB, Aurora en Carte Blanche. Maar ook bankbetaalprodukten als iDEAL en Belgische methoden als KBC, CBC, Dexia en BBL/Homepay.

Ogone heeft inmiddels meer dan 4.000 bedrijven in 10 landen aangesloten en is sinds midden 2002 ook actief op de Nederlandse markt.

Voor Goede Doelen biedt Ogone een speciaal verlaagd tarief voor de koppeling en verwerking van financiële transacties. Via de koppeling van www.allegoededoelen.nl is het mogelijk zonder technische kennis een online donatiemodule te koppelen aan uw charitatieve website. Tevens ondersteunt Ogone de nieuwe protocollen zoals Verified by Visa en UCAF van Mastercard. Met deze protocollen loopt de winkelier geen charge back risico (betwistingen) meer!

Zie voor meer info: http://www.ogone.nl.

^ terug naar top ^

12. Hoe worden de donaties verzorgd?

Stichting GeefGratis verzorgt uw online donaties via de volgende manieren en/of partners:



^ terug naar top ^

13. Wat staat er op mijn bank/giro afschriften?

CreditCard
Indien u via CreditCard heeft gedoneerd en het goede doel in kwestie maakt gebruik van de GeefGratis donatiemodule komt er op uw bankafscrift "GeefGratis / SSL / Grave" te staan. U weet dan dat uw donatie aan het desbetreffende goede doel is afschreven van uw rekening en het bedrag door Stichting GeefGratis is doorgestort aan het desbetreffende goede doel. Creditcard transacties worden altijd na 48 uur verwerkt. Dit om fraude binnen 48 uur op te sporen en te voorkomen. Dit alles is gedaan om de creditcardhouders te beschermen.

iDEAL
Indien u via iDEAL (uw bank) heeft gedoneerd en het goede doel in kwestie maakt gebruik van de GeefGratis donatiemodule komt er op uw bankafschrift "Stichting GeefGratis" en "DONATIETBV(GOEDEDOELNAAM)" te staan. U weet dan dat uw donatie aan het desbetreffende goede doel is afschreven van uw rekening en het bedrag door Stichting GeefGratis is doorgestort aan het desbetreffende goede doel.

^ terug naar top ^

14. Wie controleert Stichting GeefGratis?

ADB is een onafhankelijke organisatie die jaarlijks de financiële jaarstukken van de Stichting GeefGratis opstelt. Hierbij wordt onder andere gecontroleerd of de ontvangen donaties correct worden uitbetaald aan de juiste goede doelen. Daarnaast krijgen de goede doelen via email alle online geplaatste donaties door gemaild en kunnen op basis hiervan eventueel een dankbetuiging sturen en controleren of het juiste bedrag door Stichting GeefGratis wordt/is overgemaakt.

^ terug naar top ^

15. Kan ik anoniem doneren?

Ja, dit is mogelijk. Bij de donatie via iDEAL of creditcard kunt u aangeven anoniem te willen doneren. U hoeft dan niet uw naw gegevens in te vullen en het goede doel in kwestie heeft dus geen toegang tot uw NAW gegevens. De doneer optie 0900 HELPONS is altijd anoniem. Bij een machtiging of acceptgiro geldt dat het goede doel alleen geld kan incasseren of een acceptgiro kan opsturen indien uw gegevens bekend zijn. Machtigingen en acceptgiro's kunnen dus niet anoniem. Van iedere donatie krijgt het goede doel in kwestie een email toegestuurd. Deze informatie dient als controle op het juist uitbetalen van de donatiebedragen door Stichting GeefGratis aan het goede doel.

^ terug naar top ^

16. Hoe kan het dat ik telkens de melding krijg dat de controlecode niet juist is?

Indien u er zeker van bent dat u de controlecode bij de machtigingen en acceptgiro optie 100% ingevoerd hebt dan kan het zijn dat de beveiligingsinstellingen van uw internet browser te hoog ingesteld staan. De donatiemodule zal altijd vlekkeloos werken als u de standaard beveiligingsinstellingen gebruikt. Staat bij uw internet browser de beveiligingsinstellingen niet op de standaard waarde dan is het mogelijk dat u niet bij de volgende stap in het doneren uitkomt. Zet uw browser op de standaard beveiligingsinstellingen en het zal weer werken. Ter info geldt ook dat de controle code nooit de letter O (Oh in spraak) zal bevatten maar alijd het cijfer 0 (nul in spraak).

^ terug naar top ^

17. Is mijn gift aftrekbaar?

Sinds 1 januari 2008 zijn giften gedaan aan goeddoelinstellingen aftrekbaar van het belastbaar inkomen als de instelling aangemerkt is als algemeen nut beogende instelling (ANBI). Voor transacties die plaatsvinden via de donatiemodule van Stichting GeefGratis geldt dat dit giften zijn aan een ANBI instelling. Stichting GeefGratis is een ANBI en daarmee is de gift in principe aftrekbaar. Vanzelfsprekend dient de gift aan een ANBI ook te voldoen aan alle overige eisen van de Belastingdienst. Voor meer informatie verwijzen wij naar: www.belastingdienst.nl

^ terug naar top ^

18. Waarom is in sommige gevallen de begunstigde Stichting GeefGratis?

Stichting GeefGratis treedt als tussenpersoon voor meer dan 2.500 goede doelen op waardoor al deze goede doelen donaties via internet kunnen ontvangen. Het donatiegeld komt dus eerst bij tussenpersoon Stichting GeefGratis terecht en Stichting GeefGratis stort dit 1x per maand gesommeerd per goed doel door aan het desbetreffende goede doel. In totaal is er sinds 2003 meer dan 4 miljoen euro op deze manier via Stichting GeefGratis bij de desbetreffende goede doelen terecht gekomen.

^ terug naar top ^

19. Minimale bedragen?

Stichting GeefGratis wil dat er minimaal 90% van het gedoneerde geld bij het goede doel terecht komt. Bij iDEAL, CreditCard, PayPal, sofortbanking transacties onder de 5 euro geldt dat er meer dan 10% ingehouden wordt door de diverse partijen (banken, creditcard maatschappijen, PSP's, belastingdienst, GeefGratis, etc.) waardoor er uiteindelijk minder bij het goede doel terecht komt. Dit is iets wat we met zijn allen niet willen natuurlijk. Wij vinden dat er minimaal 90% bij het goede doel terecht moet komen. Vandaar de minimale bedragen per betaalvorm. Bij iDEAL is hierover op de Rabobank website bijvoorbeeld het volgende te lezen: iDEAL is ontwikkeld door de Rabobank, ABN AMRO, ING Bank en Postbank en is met name geschikt voor bedragen vanaf € 5. Voor meer informatie, zie: http://www.tienprocent.info.

^ terug naar top ^

20. Overige vragen?

Lukt het doneren als donateur niet? Geef duidelijk aan met printscreen voorbeelden waar het mis is gegaan en welk traject is afgelegd voordat er iets misging. Zonder uitleg of printscreens kunnen wij moeilijk aangeven wat er eventueel mis is gegaan. Vragen kunnen gesteld worden via het volgende contactformulier: www.geef.nl/contact Voor alle overige vragen m.b.t. de online donatiemodule verwijzen wij door naar de veel gestelde vragen over de online donatiemodule van GeefGratis voor aangesloten goede doelen. Deze veel gestelde vragen geven uitgebreid uitleg hoe de donatiemodule precies werkt en hoe de betalingen verlopen.

^ terug naar top ^









Sluit dit venster